دانستن چگونگی رانندگی با اتومبیل مجهز به گیربکس دستی بیش از آنچه به نظر می رسد مهم است. حتی اگر راننده روزانه شما اتوماتیک باشد ، ممکن است در یک کشور خارجی گیر بیفتید و یک ماشین را از شرکتی اجاره کنید که فقط شیفت چوب در انبار موجود است. یا ممکن است لازم باشد کامیون چهار سرعته رفیق خود را برای جابجایی یک کاناپه در سطح شهر قرض بگیرید.

نحوه رانندگی با اتومبیل دنده دستی

اگرچه ممکن است دلهره آور به نظر برسد ، اما رانندگی با شیفت چوب بسیار راحت تر از آن است که به نظر می رسد. میلیون ها نفر هر روز این کار را می کنند. یادگیری کمی صبر و حوصله می خواهد و تسلط بر آن به تجربه خوبی نیاز دارد. اگر برای شروع آماده هستید - بدون هیچ حرفی برای گفتن نامه - راهنمای ما که به راحتی دنبال می شود همه چیزهایی را که باید در مورد رانندگی چوب بدانید به شما آموزش می دهد.

مرحله 1: با کلاچ و تعویض چوب آشنا شوید

با فرض اینکه شما وسیله نقلیه دارای گیربکس دستی دارید یا به آن دسترسی دارید ، در صندلی راننده بنشینید و ویژگی ها و اجزای مختلف را در حالی که خودرو در حال کار نیست ، یادداشت کنید. احساس کلاچ ، سومین پدالی که مستقیماً در سمت چپ ترمز قرار دارد ، احساس کنید. این قلب تفاوت بین اتوماتیک و دستی است. با مقاومت آن و هنگامی که احساس می کنید چسبیده است ، آشنا شوید. پس از آن ، تعویض دنده یا "چوب" را که معمولاً در کنسول مرکزی بین صندلی های جلو یا مجاور فرمان قرار دارد ، قرار دهید. مطمئن شوید که صندلی شما تنظیم شده است تا بتوانید به راحتی به هر سه پدال برسید. شما باید بتوانید کلاچ را تا انتها فشار دهید.


در مرحله بعد ، الگوی تعویض دنده را که احتمالاً در بالای دنده قرار دارد ، بررسی کنید. این نمودار به طور کلی مجموعه ای از خطوط و اعداد را نشان می دهد که با هر دنده مطابقت دارد. به قرارگیری چرخ دنده های منفرد توجه کنید ، به ویژه معکوس ، که اغلب با تغییر پایین از دنده پنجم به آن دسترسی پیدا می کنید. بعضاً ، در بسیاری از وسایل نقلیه فولکس واگن ، با فشار دادن دکمه تعویض دنده (یا کشیدن بوت بالا به سمت صندوق عقب شیفت) و حرکت از اول به سمت عقب ، موقعیت عقب قرار می گیرد. همچنین یک دنده خنثی در "ناحیه خاکستری" بین هر بریدگی قرار دارد که به شما امکان می دهد در حالی که ماشین کار می کند پدال کلاچ را آزاد کنید. به عنوان مثال با فشار دادن کلاچ و قرار دادن تعویض دنده بین دنده های اول و دوم ، شما را به سمت حالت خنثی سوق می دهد. انتقال اتوماتیک همه این کارها را. به صورت خودکار انجام می دهد.


مرحله 2: تغییر حالت را با موتور خاموش و ترمز اضطراری تمرین کنید

این قانون طلایی سیستم انتقال قدرت دستی است: تعویض با کلاچ آغاز می شود اما با گاز پایان می یابد. در حالی که موتور خاموش است ، کلاچ را به زمین فشار دهید و دنده را به دنده اول منتقل کنید. در حالی که آرام بنزین را فشار می دهید ، پدال را رها کنید. اگر موتور روشن باشد ، این وسیله نقلیه را به جلو سوق می دهد.

برای رفتن به مرحله دوم ، گاز را آزاد کرده و کلاچ را دوباره به پایین فشار دهید. در این مرحله ، شما فقط مرحله قبلی را تکرار می کنید ، فقط به مرحله دوم ، سپس سوم ، سپس چهارم و غیره می روید. به زبان ساده ، تعویض دنده به سه عمل زیر احتیاج دارد:


با پای چپ کلاچ را فشار دهید.

در حالی که همزمان کلاچ را آزاد می کنید ، با پای راست خود را به آرامی فشار دهید.

هرچه سریعتر رانندگی کنید ، سریعتر می توانید کلاچ را عقب بردارید ، اما به خاطر داشته باشید که صافی بیشتر از سرعت زیاد است. مبتدیان باید عادت کنند که از دنده اول مستقیم به دنده دوم تغییر کنند نه سوم.


مرحله 3: یک سناریوی واقعی رانندگی را شبیه سازی کنید

شتاب گیری نیاز به تعویض دنده های بالاتر دارد. به طور کلی ، هنگامی که وسیله نقلیه شما به حدود 3000 دور در دقیقه می رسد ، یا هنگامی که موتور بیش از حد کار می کند ، باید تغییر مکان دهید. اگر مطمئن نیستید که چه موقع باید تغییر مکان دهید ، دور تاکومتر را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که هرگز از خط قرمز بیشتر نمی شوید. اگر صدمه بزنید به موتور آسیب می رسانید. با خاموش بودن موتور ، تمرین شتاب ذهنی را تا حدود 15 مایل در ساعت و تعویض دنده اول به دنده دوم انجام دهید. به سوم تغییر مکان دهید ، چند ثانیه در آنجا بمانید ، سپس تصور کنید که یک سیگنال ترافیکی می بینید که از فاصله دور قرمز می شود. زمان تغییر کاره است.


تغییر مسیر به معنای تعویض دنده های پایین است. اگر به نظر می رسد موتور در حال غرق شدن است ، برای اینکه بتوانید دور موتور خود را بالا ببرید و به قدرت بیشتری دسترسی پیدا کنید ، باید از سرعت پایین استفاده کنید. کلاچ را فشار داده و تعویض دنده را از دنده سوم به دنده دوم با دقت مانور دهید تا تغییر دنده را تمرین کنید. این فیلم آموزشی به شما کمک می کند عملکرد صحیح را تجسم کنید.


توقف کامل نیاز به فشار دادن کلاچ و تغییر جهت خنثی دارد ، موقعیتی که به راحتی بین دنده قرار گرفته است. خنثی به طور معمول در تعویض دنده نشان داده نمی شود ، اما یافتن آن آسان است. هنگامی که میله را در موقعیت صحیح مانور دادید ، می توانید پای خود را از کلاچ بردارید در حالی که ماشین بدون توقف کار می کند.


مرحله 4: آهسته شروع کنید و تکرار کنید

با خاموش بودن موتور کاملاً با سناریوهای واقعی که در جاده روبرو هستید مقایسه نمی شود. گام بعدی این است که در واقع رانندگی را ترجیحاً روی یک سطح صاف و بدون ترافیک یا عابر پیاده - پارکینگ ها ، جاده های عقب و غیره - تمرین کنید. مکان های خلوت و کم رفت و آمد همچنین زمان زیادی به شما می دهد تا اگر موتور را متوقف کنید ، دوباره حرکت کنید. هرچند سعی کنید وحشت نکنید. دکه های موتور به ناچار با یادگیری رانندگی یک چوب دست به دست می شوند.


اگرچه می توانید به تنهایی تمرین کنید اما به فکر آوردن دوستی باشید که چوب رانندگی را بلد باشد. برای راه اندازی خودرو ، از خنثی بودن خودرو اطمینان حاصل کنید ، کلاچ را فشار داده و کلید جرقه زنی را بچرخانید. هنگامی که دنده اول را انتخاب کردید ، هنگام روشن شدن ماشین ، به آرامی به جلو حرکت کنید ، در حالی که همزمان پدال گاز را فشار می دهید ، کلاچ را آزاد کنید. هر کاری می کنید ، خیلی سریع شتاب نکنید. وقتی سرعت سنج بیش از 3000 سرعت دارد ، یا اگر تقریباً 15 مایل در ساعت حرکت می کنید ، کلاچ را فشار دهید و قبل از آزاد کردن ، آن را از دنده اول به دوم تغییر دهید و این کار را تکرار کنید تا به سرعت مورد نظر خود برسید. این تکنیک را فرا بگیرید و آماده خواهید بود تا اتومبیل هایی مانند Mazda MX-5 Miata را برای چرخش بگیرید.


شروع از یک تپه

پیچیده ترین قسمت رانندگی با اتومبیل مجهز به گیربکس دستی شروع از یک تپه شیب دار است. به این دلیل که برای درگیر شدن با چرخ دنده اول ، پدال گاز برای حرکت دادن ماشین و پدال ترمز برای جلوگیری از غلتیدن ماشین به عقب ، باید پدال کلاچ را کار کنید. روی حیله و تزویر است - مگر اینکه سه پا داشته باشید. شاید شما انجام دهید ما نمی کنیم

این زمانی است که ترمز دستی - که مستقیماً بین صندلی های جلو قرار دارد - مفید است. پس از توقف ، روی ترمز دستی بکشید تا ماشین به عقب نوردد. هنگامی که زمان حرکت دوباره است ، همانطور که به طور معمول روی زمین صاف کار می کنید در حالی که ترمز دستی را به طور همزمان آزاد می کنید ، شروع کنید. زمان بندی در اینجا مهم است. رها شدن بیش از حد آهسته ترمز دستی از حرکت ماشین جلوگیری می کند ، در حالی که آزاد شدن سریع آن باعث عقب رفتن ماشین می شود. درست عمل کنید ، اما ترمز باعث می شود ماشین به اندازه کافی طولانی باشد تا بتوانید از آن دور شوید.


اگر متوقف شد عرق نکنید. برای همه اتفاق می افتد ترمز دستی را دوباره درگیر کنید ، ماشین را در حالت خنثی قرار دهید ، موتور را روشن کنید و یک ضربه دیگر به آن بزنید. با کمی تمرین ، به زودی در مرکز شهر سانفرانسیسکو حرکت می کنید. و در بسیاری از اتومبیل های مدل دیررس ، عملکرد نگه داشتن تپه باعث می شود که خودرو برای چند ثانیه متوقف شود ، بنابراین می توانید بدون نیاز به نگه داشتن ترمز دستی ، به طور معمول رانندگی کنید. متناوباً ، اگر اتومبیل شما ترمز دستی ندارد (بعضی ترمز اضطراری با عملکرد پا دارند) ، باید راه سخت را برای شروع کار در تپه آماده کنید.


اصطلاحات انتقال متداول که باید بدانید

کلاچ: به طور کلی ، یک کلاچ دو شافت مستقل را درگیر و جدا می کند. در یک وسیله نقلیه ، میل لنگ (که بخشی از موتور است) را به شافت ورودی در سیستم انتقال قدرت (که مسیر را به چرخ های محرک می رساند) متصل می کند. به طور پیش فرض ، فعال است ، اما با فشار دادن روی پدال کلاچ ، آن را جدا می کند تا به شما امکان تغییر دنده را بدهد.

چرخ دنده: در یک وسیله نقلیه ، چرخ دنده ها نیروی خود را از میل لنگ فوق الذکر به میل راننده منتقل می کنند. چرخ دنده های مختلفی برای تغییر نحوه چرخش قدرت موتور در چرخ های ماشین وجود دارد. درست مثل دوچرخه ، از چرخ دنده های کوچکتر برای سرعت بخشیدن به ماشین استفاده می شود ، در حالی که از چرخ دنده های بزرگتر برای ساخت و حفظ این سرعت استفاده می شود.

RPM: اصطلاح "دور در دقیقه" مربوط به اندازه گیری تعداد چرخش های یک محور ثابت در یک دقیقه است. در یک دور چرخش چرخش میل لنگ را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال ، اگر در دور 850 دور کار می کنید ، میل لنگ ماشین شما هر دقیقه 850 بار در محور خود می چرخد.

سرعت سنج: سرعت سنج که اغلب در داخل خوشه ابزار قرار دارد ، در کنار سرعت سنج ، دور موتور را در دقیقه اندازه گیری می کند. همانطور که شتاب می گیرید ، سوزن سرعت سنج صعود می کند تا زمانی که به خط قرمز برسد ، این زمانی است که یک محدود کننده الکترونیکی معمولاً شروع به کار می کند. شما باید قبل از رسیدن سوزن به خط قرمز ، خوب تغییر مکان دهید.

تغییر سمت بالا: انتقال شیفت از دنده پایین به دنده بالاتر (به عنوان مثال از اول به دوم) تغییر سمت بالا گفته می شود. برای تعویض دنده ، باید کلاچ را درگیر کرده و چوب را به یک دنده دنده مورد نظر منتقل کنید.

جابجایی پایین: معکوس تغییر مکان است. این زمانی است که چوب را از دنده بالاتر به دنده پایین می برید.

دو کلاچ: معمولاً رانندگان کلاچ را جدا کرده و میله را مستقیماً از یک دنده به دنده دیگر منتقل می کنند. این انتقال برای تطابق با سرعت چرخش میل لنگ و شافت محرک به بخشی به نام synchronizer متکی است. در غیر این صورت ، رانندگان می توانند کلاچ را جدا کرده و چوب را به حالت خنثی برسانند ، پدال کلاچ را آزاد کرده و یک بار دیگر آن را فشار دهند تا از دنده به دنده بعدی منتقل شود. این مکث میل لنگ و میل ران را همگام سازی می کند. احتمال نیاز به کلاچ مضاعف بسیار کم است ، مگر اینکه در حال رانندگی با اتومبیل با مشکل گیربکس یا خودرو


جعبه دنده دو / دو کلاچه: گیربکس های اتوماتیک دو یا دو کلاچه از دو کلاچ جداگانه استفاده می کنند. هر مجموعه ای از کلاچ ها دنده های مخصوص خود را دارند که فرد یا زوج هستند. به عنوان مثال در اتومبیل شش سرعته ، یک کلاچ وظیفه دنده های یک ، سه و پنج را بر عهده دارد ، در حالی که دیگری دنده های دو ، چهار و شش را مدیریت می کند. این گیربکس ها اتوماتیک هستند ، بنابراین فاقد پدال کلاچ هستند ، اما برخی از آنها پد دنده ای دارند.


استفاده از گیربکس دو کلاچه می تواند مزایای چشمگیر فنی را به همراه داشته باشد. یکی از آنها تعویض دنده به سرعت برق است. مزیت دیگر این است که بانک را نمی شکند. گیربکس های دو کلاچه از کم مصرف ترین گیربکس های موجود هستند.


CVT: CVT (انتقال متغیر پیوسته) نوع خاصی از گیربکس اتوماتیک است که با استفاده از سیستم تسمه و قرقره برای تهیه رادیوهای بیشمار طراحی شده است. فکر می کنیم همه ما می توانیم درمورد این واقعیت که شما مجبور نیستید دنده را عوض کنید ، توافق کنیم. یک وسیله نقلیه CVT از موتوری استفاده می کند که عملکرد یکسانی را در یک دور در دقیقه انجام می دهد چه سرعت شما خیلی بالا باشد و چه سرعت حرکت حلزونی شما کند است. به طور کلی ، این سیستم ها را می توانید در بسیاری از اتومبیل های مدرن ، اسکوترها و ATV ها پیدا کنید. آنها همچنین در حال تسلط بر بازار خودروهای ژاپن هستند. اتومبیل های کم مصرف CVT می توانند در هزینه های بنزین صرفه جویی کنند ، به خصوص اگر در یک شهر تپه ای زندگی می کنید.


یکی از بهترین موارد رانندگی با گیربکس دستی ، سرگرمی است که می توانید هنگام انجام آن داشته باشید. بله ، هنگامی که برای اولین بار با پدال کلاچ کار می کنید ، برخی از موارد یادگیری و تمرین وجود دارد ، اما در آخر ارزش آن را دارد. به یاد داشته باشید که برخی از افراد سریعتر از دیگران یاد می گیرند و ممکن است طول کشیدن کمی بیش از حد انتظار طول بکشد. از خودتان انتظار نداشته باشید که کامل باشید بپذیرید که توقف حداقل در چند بار اول اجتناب ناپذیر است. اشتباهات خود را برطرف کنید و روی رانندگی تمرکز کنید (حتی اگر در کار خود تمایل پیدا کنید). تمرین کامل می شود ، بنابراین هرچه بیشتر با کلاچ کار کنید ، احساس طبیعت دوم می شود. ما می توانیم به شما اطمینان دهیم که اگر یاد بگیرید چگونه یک راننده دستی را بیاموزید ، منتظر رانندگی خواهید بود.