چراغ های هشدار داشبورد اتومبیل: راهنمای کامل 

داشبورد شما هر بار که ماشین را روشن می کنید با نمادهای زیادی روشن می شود ، اما معنی آنها چیست - و اگر یکی روشن بماند چه می کنید؟

نمادها و معانی داشبورد ماشین

بعد از چرخاندن کلید در احتراق اتومبیل یا فشار دادن دکمه استارت ، چراغ های داشبورد در رنگ های مختلف به صورت لحظه ای روی صفحه خوشه شماره گیری پشت فرمان شما ظاهر می شوند. هدف آنها این است که به شما اطلاع دهند سیستم های مربوط به آنها به درستی کار می کنند. اگر هنگام روشن شدن موتور یک یا چند چراغ روشن باشد ، این نشان دهنده وجود مشکلی است.

چراغ های هشدار داشبورد اتومبیل: راهنمای کامل

چراغ های هشدار داشبورد با طیف رنگی از قرمز ، کهربا ، سبز و آبی در طیف جدی بودن مشکل نشان داده می شوند. در حالی که چراغ های هشدار آبی و سبز کمتر ضروری هستند ، ما به شما توصیه می کنیم همان اقدامات احتیاطی را که برای هشدارهای جدی تر برای جلوگیری از صدمه به اتومبیل خود انجام می دهید ، انجام دهید: بهتر است سریعاً در جایی که ایمن است توقف کنید و برای این کار با دفترچه راهنمای ماشین خود مشورت کنید مشاوره قبل از ادامه سفر

ESP در اتومبیل چیست؟


بهتر است مشکل نیز بررسی شود (مگر اینکه یک مشکل واضح باشد - مثلاً چراغی شما را از شستشوی کم صفحه هشدار می دهد ، که هنگام بالا بردن مخزن باید خاموش شود) ، به خصوص اگر چراغ هشدار دهنده روغن یا ترمز باشد چراغ هشدار دهنده سیستم ، زیرا آنها مربوط به اجزای اصلی خودرو هستند.

اکثر چراغ های هشدار دهنده در همه مدل ها و مدل های اتومبیل مشترک است ، اگرچه ممکن است مکان دقیق آنها ، روی داشبورد یا اطراف آن متفاوت باشد. کتاب راهنمای اتومبیل خود را مطالعه کنید تا با معنی همه آنها آشنا شوید. در همین حال ، در زیر مهمترین آنها را راهنمایی می کنیم.

نور موتور را بررسی کنید


اگر این هشدار روشن شود ، بسیار مهم است که ماشین خود را بررسی کنید ، حتی اگر رانندگی کاملاً طبیعی باشد. این به این دلیل است که هشدار می دهد در مورد یک مشکل احتمالی در موتور وجود دارد ، که شما می خواهید به هر قیمتی از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید. اگرچه به احتمال زیاد فقط یک سنسور معیوب یا یک مسئله جزئی است ، تشخیص مناسب برای جلوگیری از آسیب احتمالی بسیار مهم است.

چراغ مدیریت موتور: 5 دلیل اصلی چراغ هشدار دهنده موتور کهربا

چراغ هشدار دهنده فشار روغن

جدای از چراغ هشدار دهنده ترمز ، چراغ هشدار دهنده روغن یکی از جدی ترین چراغ های هشدار دهنده است. فشار روغن توسط پمپ روغن در گردش روغن موتور و مقدار روغن در موتور ایجاد می شود. نشت ، پمپ معیوب یا روغن خیلی کم (یا حتی زیاد) می تواند به هزاران پوند آسیب برساند. بنابراین نور را نادیده نگیرید. موتور را فوراً متوقف کرده و با دفترچه راهنما مشورت کنید. برای خاموش شدن چراغ ممکن است به راحتی روغن را شارژ کنید ، اما اگر روشن بماند مسئله جدی تری وجود دارد که نیاز به گاراژ دارد.

چراغ هشدار دهنده سیستم ترمز

این چراغ هشدار دهنده سیستم ترمز نیز نیاز به توجه فوری دارد. ممکن است هنگام کشیدن ترمز دستی را کمی درگیر بگذارید ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که کاملاً آزاد شده است. اگر این مسئله مشکلی را حل نکرد ، یا چراغ هشدار هنگام رانندگی ظاهر شد ، با خیال راحت خود را کنار زده و کمک جاده ای را بخواهید یا ماشین را به یک گاراژ منتقل کنید. ممکن است سطح روغن ترمز خیلی پایین باشد و به سادگی نیاز به بالا بردن داشته باشد یا سنسور سایش لنت ترمز معیوب باشد. با این حال ، این می تواند یک مسئله جدی تر در مورد سیستم ترمز باشد. در حالی که نمی توانید ریسک کنید به هر طریقی ، اگر پدال وقتی آن را فشار می دهید احساس اسفنجی می کند یا تا سطح زمین فرو می رود ، تشخیص یک مسئله قابل توجه آسان است و قطعاً ماشین نباید رانندگی کند به علاوه.

چراغ اخطار شارژ باتری

این چراغ هشدار دهنده می تواند موارد مختلفی را نشان دهد ، همه مربوط به باتری ماشین و سیستم شارژ است. این یک مشکل خاص در شب است ، زیرا باتری معیوب می تواند منجر به از کار افتادن چراغ های جلو شود ، اما بدون اینکه باتری یا سیستم شارژ برق تأمین کند ، شما می توانید فرمان برقی ، سرویس های ترمز یا موتور خود را متوقف کنید.

علت چراغ هشدار دهنده ممکن است به راحتی باتری معیوبی باشد که نیاز به تعویض دارد. اما همچنین می تواند به دلیل مشکلی در سیم کشی اتومبیل یا به طور جدی تر ، نقص در دینام آن باشد

کمربند محرک اکثر گاراژها می توانند باتری و سیستم شارژ ماشین شما را بررسی کنند تا تقصیر را تشخیص دهند. نحوه تعویض باتری اتومبیل خود را بیاموزید.

چراغ هشدار دهنده دما

این یکی کاملاً خود توضیحی است. اگر پس از راه اندازی هر زمان دیدید چراغ روشن است ، موتور بیش از حد گرم می شود یا مایع خنک کننده کافی (همچنین ضد یخ نیز نامیده می شود) در سیستم وجود ندارد. این ممکن است به دلیل مسائل مختلفی باشد که همه آنها می تواند شما را در ابر بخار گیر بیاندازد. ممکن است رادیاتور خودرو نشت ، مسدود یا خراب باشد - در این صورت احتمالاً شاهد خاموش شدن مایع خنک کننده خواهید بود. همچنین می تواند به دلیل خرابی پمپ آب باشد. واضح تر یک واشر سر دمیده شده است که اگر موتور را فوراً خاموش نکنید ، می تواند نشان دهنده خرابی فاجعه بار موتور باشد.

در هر صورت ، اگر متوجه این چراغ شدید ، سریعاً ماشین را متوقف کنید ، زیرا داغ شدن بیش از حد طولانی می تواند منجر به خرابی کامل موتور شود. اگر اتومبیل شما دائماً بیش از حد گرم می شود ، باید نگاه کنید تا یک گاراژ به آن نگاه کند.

چراغ اخطار کم مصرف

این کاملاً خود توضیحی است ، اما به هر حال از آن عبور خواهیم کرد. این یک چراغ هشدار دهنده است که وقتی مقدار سوخت در باک از حد مشخصی عبور می کند روشن می شود. معمولاً وقتی حدود 50-70 مایل برد داشته باشید روشن می شود و برای هشدار کافی طراحی شده است تا بتوانید یک جایگاه سوخت پیدا کنید. تمام شدن بنزین شما هیچ آسیب مکانیکی نمی رساند ، اما توقف در جاده به دلیل خشک شدن تخلف است. اگر دیزل شما تمام شود ، لازم است که هوا از خطوط سوخت و انژکتورها خونریزی کند قبل از اینکه موتور به درستی روشن شود. این بدان معناست که چیزی فراتر از صرف سرپا نگه داشتن یک جریکن است.

اگر از بنزین بیشتری استفاده می کنید که انتظار دارید ، ممکن است به این معنی باشد که شما نشتی سوخت دارید (زمین زیر اتومبیل خود را بررسی کنید ؛ مخصوصاً محل رانندگی یا پارکینگ) ، یا رایانه داخل اتومبیل (ECU) به شما می گوید موتور برای استفاده بیشتر از سوخت مورد نیاز یک گاراژ می تواند این مورد را برای شما بررسی کند.

هشدار سنسور فشار باد تایر

سیستم های نظارت بر فشار باد لاستیک (TPMS) به طور فزاینده ای معمول هستند. در واقع طی چند سال گذشته ، متناسب بودن سیستم برای خودروسازان اجباری بوده است. اساساً ، به طور مداوم میزان هوای لاستیک ها را کنترل می کند. اگر قطره ای را تشخیص دهد ، اخطار می دهد. این مهم است ، زیرا فشار کم لاستیک می تواند بر ترمز و پیچیدن سو اثر بگذارد و افت ناگهانی فشار باعث می شود که با سرعت زیاد یک خطر منفجر شود. اگر سیستم TPMS شما را از فشار کم آگاه می کند ، باید تایر را بررسی کرده و باد کنید. اگر سوراخ واضحی دارد ، باید چرخ را عوض کنید یا از کیت تعمیر پنچر استفاده کنید.

چراغ هشدار دهنده کنترل کشش

معمولاً هنگام از دست دادن چرخ ها ، معمولاً در باران یا برف ، چراغ هشدار دهنده کنترل کشش اتومبیل خود را مشاهده خواهید کرد. این به شما نشان می دهد که نزدیک به حد گرفتن هستید. اگر به طور مداوم روشن باشد ، معمولاً به این معنی است که غیرفعال شده است - یا به دلیل خطا یا با خاموش کردن سیستم. اگر مورد اول است ، باید سیستم را بررسی کنید ، اگر مورد دوم است ، باید سیستم را دوباره روشن کنید.

چراغ هشدار دهنده پلاگین (فقط دیزل)

برخلاف اتومبیل های بنزینی ، وسایل نقلیه دیزلی نیازی به جرقه ندارند تا مخلوط هوا و سوخت را "مهیب" کنند و کل موتور را روشن کنند. در عوض ، آنها از فشار و دما برای ایجاد احتراق در مخلوط استفاده می کنند. هر دیزل دارای "شاخه های برقی" است که برای بالا بردن گرما استفاده می شود و علامت فوق نشان می دهد که مشکلی در خود شاخه ها یا سیستم ها و رایانه های کنترل کننده آنها وجود ندارد. در ابتدا ممکن است متوجه اشتباه نباشید ، اما مشکلات مربوط به شمع برقی می تواند باعث احتراق زود هنگام و / یا دیر شود (معروف به "ضربه زدن") صدای موتور شما را کمی خشن می کند و آنطور که باید روان و کارآمد کار نمی کند همچنین می تواند منجر به افت در مصرف سوخت شود.

چراغ هشدار کمربند ایمنی

این روزها ، اکثریت قریب به اتفاق اتومبیل های جدید دارای سیستمی هستند که به شما اطلاع می دهد که آیا مسافران شما کمربندهای خود را بسته اند یا نه. معمولاً چراغی وجود دارد - مانند موارد فوق - تا به شما بگویید در این صورت است. اتومبیل ها از سنسورهای فشار در صندلی ها و سنسورهای کمربند استفاده می کنند - بنابراین اگر مقدار مشخصی از وزن روی یک صندلی وجود داشته باشد و کمربند ایمنی آن محکم نباشد ، به شما اطلاع می دهد. این هشدارها ممکن است با سر و صدا نیز همراه باشد.


چراغ های هشدار دهنده درب / صندوق عقب / کاپوت

مانند چراغ کمربند ایمنی ، این چراغ ها معمولاً به این معنی نیستند که از نظر جسمی مشکلی در ماشین وجود دارد (مگر اینکه سنسوری که سیگنال را به نور می فرستد خود معیوب باشد). در عوض ، آنها به شما می گویند كه یكی از روزنه ها - اعم از در ، صندوقچه یا سرپوش - باز است. این امر معمولاً بدیهی است اگر مثلاً فروشگاه هفتگی را در صندوق عقب بگذارید یا فرزندان خود را روی صندلی های عقب محکم کنید. اما این چراغ ها همچنین به شما می گویند درب ، صندوق عقب یا کاپوت به درستی بسته نشده و فقط به راحتی بسته شده است ، بنابراین می توانند بسیار مفید باشند.