وقتی به اتومبیل نگاه می کنید ، یکی از اولین مواردی که احتمالاً متوجه می شوید رنگ و وضعیت رنگ آن است. یک لایه براق و یکنواخت از رنگ ، وسیله نقلیه را بسیار مطلوب تر می کند ، در حالی که رنگ بریده و محو شده می تواند بلافاصله ارزش خودرو را کاهش دهد.


نقاشی اتومبیل ممکن است یک کار ساده به نظر برسد ، اما در واقع یک روند پیچیده است. تکنسین های تعمیر تصادف باید در مورد انواع رنگ اتومبیل و نحوه استفاده از آنها ، اینکه آیا برای اولین بار نقاشی وسیله نقلیه انجام می شود یا اینکه رنگ پس از برخورد تعمیر می شود یا به دلیل فرسودگی کمرنگ می شود ، بدانند.

آموزش  نقاشی خودرو(رنگ خودرو)

به مطالعه ادامه دهید تا با انواع مختلف رنگ اتومبیل و نحوه استفاده آنها از حرفه تکنسین تعمیر تصادف آشنا شوید.

از چه نوع رنگی در اتومبیل استفاده می شود؟

از رنگ اتومبیل برای محافظت از وسایل نقلیه استفاده می شود و در عین حال چشم نواز است. افزودن رنگ به اتومبیل به آن احساس شخصی سازی می بخشد - و برای بسیاری از رانندگان ، راهی برای بیان خود است.

همانند بسیاری از اجزای خودرو ، کیفیت رنگ خودرو در طول سالها پیشرفت کرده است. در گذشته ، رنگ اتومبیل بسیار سریعتر محو و تراشیده می شود و در مقایسه با عناصر مختلف مانند باران اسیدی ، گرد و غبار ، شیره درخت و مدفوع پرندگان بسیار حساس تر خواهد بود.


روند استفاده برای رنگ آمیزی وسایل نقلیه نیز تغییر کرده است. وقتی اتومبیل ها تازه وارد صحنه شدند ، رنگ به صورت دستی استفاده می شد و مجبور شد هفته ها در دمای اتاق خشک شود. با این حال ، با تولید هرچه بیشتر اتومبیل ، این امر ناکارآمد شد. امروزه رنگ در چند لایه اعمال می شود و فقط در عرض چند ساعت خشک می شود.

بخوانید: چه چیزی به رنگ اتومبیل آسیب می رساند؟ 13 نکته ای که باید به آنها توجه کرد

انواع رنگ اتومبیل چیست؟

اکثر وسایل نقلیه مدرن از "مینای دندان" اکریلیک پلی اورتان با آستر ، پوشش زیرین و پوشش زیر شفاف استفاده می کنند. رنگ به چندین شکل مختلف وجود دارد ، از جمله:


اسپری: این نوع رنگ برای شخصی که ماشین خود را نقاشی می کند ایده آل است.

مایع: رنگ های پلی اورتان غالباً به صورت مایع هستند و برای استفاده از آنها به کمپرسور نیاز است.

پودر ، یا "پوشش پودر:" این اساساً رنگ را با حذف قسمت حلال است. این پوشش به صورت الکترواستاتیکی اعمال می شود و سپس تحت گرما پخت می شود ، که باعث می شود نوعی "پوست" ایجاد شود. معمولاً از پودر برای پوشاندن فلزات استفاده می شود ، اما کاربردهای بالقوه بسیاری دارد.

رنگ اتومبیل همچنین به اشکال قابل جابجایی و غیر قابل جابجایی ارائه می شود. رنگ متحرک برای شخصی سازی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد و یک پوشش لاستیکی یا "بسته بندی" را روی وسیله نقلیه قرار می دهد که بعداً می تواند پوست کنده شود. رنگ غیرقابل جابجایی معمولاً هنگام نقاشی در ابتدا وسیله نقلیه یا لمس کردن استفاده می شود.

خلاصه ای از انواع رنگ خودرو

انواع مختلفی از رنگ وجود دارد که می تواند برای یک وسیله نقلیه استفاده شود. هر نوع با مزایا و معایب همراه است و بسته به نوع اتومبیل و ظاهر دلخواه انتخاب صورت می گیرد. کاربرد برخی از رنگها نسبت به سایرین دشوارتر است و به تجهیزات خاصی نیاز دارند.

در اینجا خلاصه ای از رایج ترین انواع رنگ خودرو آورده شده است:

لاک الکل

در روزهای اولیه نقاشی خودرو ، لاک الکل انتخاب معمول رنگ بود. با این حال ، با ادامه علامت های تجاری ، رنگ های جدیدی را ارائه می دهند که از درخشش و محافظت از سطح بهتری برخوردار می شوند ، توسط بسیاری از تولید کنندگان متوقف شده است. در بعضی موارد ، صاحبان اتومبیل های عتیقه و کلاسیک به دنبال بازسازی وسایل نقلیه خود با استفاده از رنگ لاک هستند تا از ظاهر اصلی آن تقلید کنند.

رنگ تک مرحله ای

این نوع رنگ ، رنگ و براق را در یک فرمول مخلوط می کند. رنگ یک مرحله ای معمولاً به رنگ یکنواخت است و اغلب در وسایل نقلیه تجاری و کامیون ها استفاده می شود. به طور معمول ، رنگ تک مرحله ای در رنگ های غیر فلزی مانند قرمز یا سفید وجود دارد ، اما می توان آن را در سایه های فلزی یافت. روش استفاده بر اساس استفاده از سایه فلزی یا غیر فلزی متفاوت است.

رنگ پالتو شفاف پایه زیرین

این یک سیستم رنگی دو مرحله ای است که شامل یک لایه رنگ رنگی (جامد یا فلزی) و به دنبال آن یک لایه شفاف جداگانه است. این فرایند پیچیده تر است. با این وجود هم درخشندگی و هم از خودرو محافظت می کند. روکش شفاف با دوام طراحی شده است تا درخشندگی بالایی داشته باشد و رنگ زیر آن سالم بماند. به عنوان مثال ، حاوی بازدارنده های UV برای جلوگیری از اکسید شدن و محو شدن است.

رنگ سه لایه یا چند مرحله ای

این سیستم رنگ معمولاً برای خودروهای سطح بالا استفاده می شود. این کار با یک لایه پایه شروع می شود و پس از آن یک لایه میانی شروع می شود که نیمه شفاف است و حاوی مروارید یا مواد افزودنی دیگری است تا رنگ جامد موجود در زیر را افزایش دهد. در آخر ، یک پوشش شفاف برای محافظت از رنگ و افزودن براقیت و درخشش استفاده می شود.

سیستم های رنگ آمیزی توسط آب و حلال

سالهاست که در صنعت خودرو از سیستمهای رنگی ناشی از حلال استفاده می شود. با این حال ، آنها حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند ، که هم نگرانی های زیست محیطی و هم بهداشتی دارند. برای حل این مسئله ، سیستم های رنگ آمیزی در آب معرفی شدند که گزینه های بسیار بهتری برای کره زمین هستند.

رنگ های منتقل شده از آب به جای حلال ها به ذرات آب متصل می شوند و نتایج خوبی را بدون آسیب رساندن به محیط به دست می دهند. از آنجا که در برخی مناطق رنگهای حلال ممنوع شده است

، اکنون گزینه های زیادی در مورد استفاده از رنگ های آبی وجود دارد ، مانند رنگ های اکریلیک و پلی اورتان بر پایه آب.


شناخت انواع رنگ اتومبیل و کاربردهای آن برای دانستن تکنسین های تعمیر تصادف ضروری است. در برنامه Universal Technical’s Collision Repair & Refinish Technology (CRRT) ، دانش آموزان می آموزند که چگونه به درستی سیستم های رنگ آمیزی توسط آب و حلال را اعمال و تعمیر کنند.


برنامه CRRT از این جهت منحصر به فرد است که به دانشجویان این فرصت را می دهد تا مدارک I-CAR را بدست آورند ، که در صنعت بسیار ارزشمند است و توسط کارفرمایان شناخته شده است. به لطف روابط صنعت UTI ، دانش آموزان می توانند تجهیزات مربوط به مارک های برجسته مانند 3M ، Axalta و Chief Automotive Technologies را آموزش دهند.