سر سیلندر بالای سیلندرهای داخل بلوک موتور را آب بندی می کند. همچنین ، هد شامل دریچه ها (و گاهی اوقات میل بادامک) است که اجازه می دهد مخلوط هوا / سوخت وارد موتور شود و گازهای خروجی از آن خارج شود. واشر سر یک مهر و موم بین بلوک موتور و سرسیلندر ایجاد می کند.

علائم خرابی سر سیلندر 

یک سر سیلندر ترک خورده اغلب علائمی مانند واشر سر دمیده از خود نشان می دهد. بنابراین ، هر زمان که شما (یا مکانیک خود) در حال انجام کار واشر سر هستید ، باید قبل از نصب مجدد ، سر دستگاه ها از نظر ترک خوردگی بررسی شود. فروشگاه های ماشین آلات ابزار و تجهیزات ویژه ای دارند که می توانند ترک های سرسیلندر را که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند ، تشخیص دهند.

اگر اتومبیل شما واقعاً از ترک خوردگی سر سیلندر رنج می برد ، به احتمال زیاد یک یا چند مورد از علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

دود سفید (بخار) از لوله اگزوز


مجاری خنک کننده وجود دارد که از طریق سر سیلندر عبور می کند. ترک خوردگی در سر باعث می شود که مایع خنک کننده آن قسمت ها به محفظه احتراق موتور نشت کند ، جایی که مایع خنک کننده در طی فرآیند احتراق سوزانده می شود.

دود احتراق از لوله اگزوز اتومبیل خارج می شود

ترک در سر باعث می شود که خنک کننده از مجاری خنک کننده به محفظه احتراق موتور نشت کند.

در نتیجه ، خواهید دید که دود سفید ، که در واقع بخار است ، از لوله انتهایی خودرو خارج می شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که دود اگزوز بوی شیرینی می دهد.

ویژگی های بی ام و X5 2021

سطح خنک کننده پایین

اگر ترک در سر سیلندر اجازه ورود مایع خنک کننده (و سوزاندن آن) به داخل محفظه احتراق را می دهد ، ممکن است متوجه شوید که سطح مایع خنک کننده شروع به کاهش می کند.

گرم شدن بیش از حد موتور

سر سیلندر ترک ممکن است اجازه دهد تا خنک کننده به جای گردش مناسب در موتور ، به محفظه احتراق وارد شود. در نتیجه موتور ممکن است بیش از حد گرم شود.

در حال دویدن و بد خلق کردن

یک موتور برای احتراق کامل به سه ماده تشکیل دهنده نیاز دارد: جرقه مناسب ، نسبت صحیح هوا / سوخت و فشرده سازی کافی. ترک خوردگی سر سیلندر می تواند منجر به از دست رفتن فشرده سازی شود که باعث خشن شدن موتور و عدم عملکرد مناسب آن می شود.

بررسی مکانیکی کاپوت اتومبیل

ترک خوردگی سر سیلندر می تواند منجر به از دست رفتن فشرده سازی شود که باعث خشن شدن موتور و عدم عملکرد مناسب آن می شود.

گازهای احتراق در سیستم خنک کننده

یک سر سیلندر ترک خورده می تواند گازهای احتراقی را وارد سیستم خنک کننده کند. در نتیجه ، ممکن است قبل از شروع به جوش آمدن ، مقدار زیادی حباب را در خنک کننده مشاهده کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که سیستم خنک کننده تحت فشار شدید است.

چراغ های هشدار روشن

یک سر سیلندر ترک خورده می تواند باعث روشن شدن چراغ موتور ، نور سطح خنک کننده کم و نور بیش از حد دمای موتور شود. اگر اتومبیل شما به یک دما سنج مجهز باشد ، همچنین می توانید شروع به بالا رفتن آن کنید.

موتور موتور را در داشبورد روشن کنید

یک سر سیلندر ترک خورده می تواند باعث روشن شدن چراغ موتور ، نور سطح خنک کننده کم و نور بیش از حد موتور شود.

خنک کننده-روغن اینترمیکس

در برخی موارد ، ترک خوردگی سر سیلندر می تواند منجر به مخلوط شدن روغن خنک کننده و روغن شود. مدل های زحل را با موتور میل لنگ تک سر 1.9L انتخاب کنید که به دلیل پیچ در پیچ بودن سیلندرهای ترک خورده که باعث اختلاط روغن روغن خنک کننده می شود ، کاملاً مشهور هستند.

چه عواملی باعث ترک خوردن سرسیلندر می شود؟

برخی از سرسیلندرها ، مانند موتورهای زحل که در بالا ذکر شد ، به دلیل نقص در طراحی ممکن است دچار ترک شوند. اما این مشکل معمولاً از گرمای بیش از حد موتور ناشی می شود. وقتی موتور خیلی گرم می شود ، در اثر فشار گرمایی ، سر سیلندر ترک می خورد. اجازه دهید موتور شما حتی یکبار بیش از حد گرم شود ، می تواند منجر به ترک خوردگی سر سیلندر شود.

تعمیر سرسیلندرهای ترک خورده به طور کلی از گذشته است. امروزه ، از آنجا که بیشتر سرهای مدرن از آلومینیوم ساخته می شوند ، تقریباً همه مغازه ها به جای تلاش برای تعمیر ، یک سر ترک خورده را جایگزین می کنند.

اگر ترجیح می دهید سر سیلندر اتومبیل خود را جایگزین حرفه ای کنید ، معمولاً می توانید انتظار داشته باشید که هر سر آن چیزی در حدود 1000 تا 2500 دلار پرداخت کنید. مطمئناً قیمت دقیق به عوامل مختلفی از جمله سال ، ساخت و مدل وسیله نقلیه شما بستگی خواهد داشت.

همچنین لازم به ذکر است که ، گاهی اوقات ، یک سر سیلندر ترک باعث آسیب بیشتر به سایر قطعات موتور می شود. در چنین سناریویی ، شما مجبور خواهید شد کل موتور را از نو بسازید یا جایگزین آن کنید.

نحوه عملکرد واقعی ترمز اتوماتیک