برای اینکه هر موتور واقعاً مانند یک ماشین روغن کاری شده خوب کار کند ، روغن باید حاوی مواد افزودنی خاصی باشد. مواد افزودنی روغن موتور ترکیباتی هستند که به روغن در انجام عملکردهای مشخص شده در موتور کمک می کنند ، مانند روغن کاری ، خنک کننده موتور ، از بین بردن آلاینده ها و به حداقل رساندن اصطکاک. در این مواد افزودنی انواع مختلفی از مواد شیمیایی استفاده می شود که هر کدام با هدف کار همزمان با روغن برای جلوگیری از خوردگی ، روغن کاری موتور و بهبود عملکرد و ماندگاری آن انجام می شود.

در اینجا آنچه شما باید در مورد مواد افزودنی روغن موتور و چگونگی سود آنها برای وسایل نقلیه هنگام استفاده بدانید آورده شده است.


علل و نشانه های گرم شدن بیش از حد موتور

آنچه یک مکانیک خودرو باید درباره افزایش روغن با مواد افزودنی بداند

به طور معمول ، مواد افزودنی حدود 10 تا 30 درصد روغن موتور را تشکیل می دهند و روغن پایه آن باقی مانده است. این مورد هم در روغن پایه و هم در روغن مصنوعی وجود دارد. برای اکثر روغن های موتور ، درصد مواد افزودنی موجود اغلب در حدود 15٪ است. انواع مختلفی از مواد افزودنی به طور خاص وجود دارد که متداول هستند: شوینده ها ، تثبیت کننده های روغن ، افزودنی های ضد سایش ، آنتی اکسیدان ها ، اصلاح کننده های شاخص ویسکوزیته و بازدارنده های زنگ زدگی / خوردگی. با استفاده از این مواد افزودنی ، روغن موتور توانایی انجام مهمترین عملکردهای خود را دارد.

داشتن مواد افزودنی صحیح در روغن موتور می تواند مزایای عملکردی بسیاری را به همراه داشته باشد

مواد افزودنی همچنین به افزایش ویسکوزیته روغن ، بهبود عملکرد موتور ، از بین بردن لجن ، کاهش سر و صدا ، کاهش اکسیداسیون و طولانی شدن عمر خود موتور کمک می کند. آنها همچنین می توانند یک پوشش برای سطوح فلزی موتور ایجاد کنند ، گرما را کاهش دهند و آسیب به موتور را به حداقل برسانند. در حالی که توانایی انجام این عملکردها به افزودنی دقیق مورد استفاده بستگی دارد ، اینها از مهمترین مزایای استفاده از این مواد در روغنهای موتور هستند.


5 راه برای افزایش قدرت اسب بخار

موارد خاصی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید

علی رغم تمام مزایای استفاده از مواد افزودنی روغن موتور ، افرادی که مشاغل شغلی دارند همیشه باید اطمینان حاصل کنند که این مواد افزودنی به اندازه کافی وجود دارد تا موتور تا حد ممکن روان کار کند. در غیر این صورت ، موتور می تواند دچار خوردگی ، زنگ زدگی ، گرم شدن بیش از حد و سایر انواع سایش شود. مکانیک های آموزش دیده می دانند که با افزایش سن روغن می توان مواد افزودنی را از دست داد و به طور کلی این امر را در هنگام بازرسی به خاطر می آورند.

در بعضی موارد ، رانندگان ممکن است وسوسه شوند که مواد افزودنی پس از فروش خریداری کنند. اگرچه این ممکن است زندگی را به روغن آنها تزریق کند ، اما اثر آن نیز به این بستگی دارد که حاوی افزودنی مورد نیاز برای بازیابی عملکردهای مهم روغن باشد یا نه. علاوه بر این ، بسته به مواد افزودنی مورد استفاده ، سیستم افزودنی ممکن است از حالت تعادل خارج شود ، که این امر می تواند بیش از این که به موتور آسیب برساند ، آسیب برساند.

مکانیک خودرو این آموزش را دارد که بفهمد خودرو به کدام مواد افزودنی روغن موتور نیاز دارد

چه زمانی مواد افزودنی روغن موتور ضروری هستند؟

اگر هر یک از موارد ذکر شده در بالا برای مالک خودرو مشترک باشد ، استفاده از مواد افزودنی روغن موتور می تواند مفید باشد. این امر به ویژه اگر مسافت پیموده شده سنگین را در طول زمان افزایش داده باشند ، درست است که می تواند منجر به آسیب احتمالی و کاهش عملکرد کلی موتور شود. در هر صورت ، کسانی که امیدوارند مکانیک خودرو شوند می توانند نحوه سرویس دهی به موتورهای بنزینی را بیاموزند. به همین ترتیب ، لازم به یادآوری است که مواد افزودنی روغن برای کسانی که وسایل نقلیه قدیمی تر هستند یا به سادگی در شرایط مطلوب نیستند بسیار مفید است.

مواد افزودنی نه تنها برای وسایل نقلیه و موتورهایی که قدیمی تر هستند و یا برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند ، مورد نیاز هستند ، همچنین می توانند در مواقعی که وسیله نقلیه به موتورش آسیب وارد کرده باشد (مثلا بوی عجیب ، دود ، صداهای عجیب و غریب) یا عملکرد به تدریج خراب شده است. هر مسئله ای که باشد ممکن است ، از مواد افزودنی روغن موتور برای بهبود عملکرد و ماندگاری خودرو استفاده شود.


گرانترین خودروهای روز دنیا 2022