قطعات خودرو به هنگام خراب شدن و معیوب شدن می توانند از صداهایی را ایجاد کنند  که سوپاپ خودرو نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود

در این مقاله   به بررسی چند مورد از علل ایجاد صداهای ناهنجار مربوط به سوپاپ خودروها می پردازیم

۱.  سفت بودن یا لقی سوپاپ ها

در تمام خودرو های چهار زمانه باز و بسته شدن دقیق سوپاپ ها اهمیت بسیاری دارد و تأثیر مفیدی بر روی بازده و کارکرد موتور به جای می‌گذارد دیرتر باز و بسته شدن سوپاپ ها به زیاد و کم بودن خلاصی سوپاپ بستگی دارد.

اگر خلاصی سوپاپ زیاد باشد و یا به عبارتی سوپاپ دچار لقی باشد هم کارکرد موتور را مختل می کند و هم سبب ایجاد سر و صدای اضافی از سوپاپ ها می شود برعکس اگر میزان خلاصی سوپاپ کم باشد و به عبارتی سوپاپها سفت باشد بخشی از فشار تولید شده در محفظه احتراق به بیرون منتقل می شود که هم سبب داغ شدن موتور به خصوص در سربالایی ها می شود و هم سبب ایجاد سر و صدای اضافی از سوپاپ ها.

۲.  کم بودن میزان روغن موتور

روغن کاری قطعات داخل موتور از وظایف روغن موتور می باشد و نیز انتقال حرارت تولید شده درون محفظه و قطعات موتور به بدنه و مایع خنک کننده است.

اگر در موقع رانندگی و گاز دادن میزان روغن موتور کم باشد و نیز کیفیت آن پایین باشد روانکاری سوپا دچار مشکل شده و صدایی شبیه تیک تاک ساعت ایجاد می شود در این مواقع باید میزان روغن موتور خود را افزایش داده یا سریعا روغن موتور را تعویض کنیم.

۳.  چرخش سوپاپ ها  در محل خود

معمولاً رانندگی در دور های بالا و و ادامه دادن این امر فشار بسیار زیادی را به موتور خودرو وارد میکند  به طوری که اگر این کار را به صورت مدت طولانی انجام داده رفته رفته سوپاپها در سر جای خود حرکت دورانی انجام می دهند

یعنی علاوه بر باز و بسته شدن سوپاپ ها آنها در سر جای خود نیز به چرخش می افتد که همین امر بعد از گذشت مدتی باعث تیز شدن لبه های سوپاپ و به صدا افتادن موتور میشود.

۴.   سوخت با اکتان بالا

از آنجا که ریختن سوخت در اتومبیل به میزان بسیار کم ممنوع است ریختن سوخت با اکتان زیاد نیز ممنوع بوده و می‌تواند برای اتومبیل شما دردسرساز شود  یعنی اگر برای ماشین شما حداکثر اکتان بنزین ۹۵ محاسبه شود در صورتی که بنزین با اکتان ۹۸ در باک خودرو ریخته شود امکان سوختن سوپاپ وجود خواهد داشت دلیل این امر بسیار ساده است مخلوط سوخت با بنزین ۹۸ هنگام کار موتور کاملاً نمی سوزد بنابراین دریچه به منظور آزادسازی گازهای خروجی باز شده و در دمای بالا با  مخلوطی کاملاً سوزان رو به رو می شود  در نتیجه به این امر سوختن سوپاپ گفته می شود.

۵. سایش فیزیکی سوپاپ

بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل هشدار می‌دهند که طی یک مسافت پیموده شده مشخص مثلاً ۱۵۰ هزار کیلومتر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر سوپاپ موتور می‌تواند آتش بگیرد این اتفاق در تماس طولانی مدت با مخلوط سوخت اتفاق می‌افتد در این حالت سوپاپ رفته‌رفته نازک شده و از بین می رود بنابراین باعث  به وجود آمدن صداهای بسیار ناهنجاری می گردد.

سخن پایانی 

 پنج علت ذکر شده مهمترین علل ایجاد صدای اضافی از سوپاپها به هنگام فشرده شدن پدال گاز و رانندگی است  سوبا وظیفه کنترل ورود و خروج سوخت هوا و دود را در درون پیش آن خود را بر عهده دارد اگر به هنگام رانندگی صدای اضافی از این قطعات شنیده شود باید نسبت به رفع عیب آن اقدام کرد تا از وارد آوردن نقص فنی به دیگر قطعات موتور خودرو و به بار آمدن هزینه‌های بسیار جلوگیری به عمل آید.