در طول کارکرد موتور ، پیستون ها 4 رویداد را برای رسیدن به هر چرخه قدرت طی می کنند. تعریف یک رویداد حرکت پیستون بالا یا پایین است. پس از اتمام 4 رویداد ، چرخه کامل شده و آماده شروع مجدد است.

موتور 4 زمانه چیست و موتور 4 زمانه چگونه کار می کند؟

موتورهای 4 زمانه تعادل خوبی در قدرت ، قابلیت اطمینان و کارایی ارائه می دهند. وقتی نوبت به انتشار می رسد ، 4 زمانه هر رویداد را به صورت مکانیکی جدا می کند که باعث کاهش انتشار سوخت نسوز می شود. همچنین روغن و سوخت را جدا می کند که باعث کاهش قابل توجهی انتشار مونوکسیدکربن می شود. این ترکیب از صفات مطلوب باعث شده است که 4 زمانه در جایگاه نخست وسایل نقلیه مسافربری قرار گیرد.

انواع دیگر موتور

موتورهای 2 زمانه نیز متداول هستند ، با این وجود آنها نیروگاه اتومبیل یا کامیون سبک را ندارند. 2 زمانه در موتورهای کوچک مانند دوچرخه های خاکی ، اره برقی ، موتورهای دریایی قایق ، تجهیزات مراقبت از چمن ، اسکوترها و موتورهای کوچک و غیره یافت می شود. یک موتور 2 زمانه هنوز هم یک موتور مجهز به سوخت داخلی بنزینی است اما در طراحی آنها با 4 زمانه متفاوت است. اطلاعات بیشتر در مورد موتورهای 2 زمانه در زیر.


موتورهای دیزلی 4 زمانه هستند اما در روش احتراق با نمونه های بنزینی متفاوت هستند. دیزل ها به نسبت فشرده سازی بسیار زیاد متکی هستند تا مخلوط هوا / سوخت را به جای شمع روشن کنند. اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد موتور دیزل در یک پست وبلاگ جداگانه دنبال می شود.


موتورهای وانکل و روتاری موتورهای احتراق داخلی هستند ، اما به همان معنایی که یک موتور 2 یا 4 زمانه دارد ، "ضربه" ندارند. موتورهای وانکل و روتاری را با جزئیات بیشتری در یک پست وبلاگ دیگر توضیح خواهیم داد.

سکته های یک موتور 4 سیکل چیست؟

به منظور تأمین موثر تجهیزات ، موتورهای 4 زمانه مراحل زیر را تکمیل و تکرار می کنند:

سکته مغزی

پیستون از سوراخ سیلندر از مرکز مرده بالا (TDC) به مرکز مرده پایین (BDC) پایین می رود

شیر ورودی باز است ، دریچه اگزوز بسته است

حرکت پیستون به سمت پایین خلا creates ایجاد می کند (فشار منفی هوا) که مخلوط هوا / سوخت را از طریق دریچه ورودی باز به داخل موتور می کشاند

سکته فشاری

پیستون از سوراخ سیلندر از مرکز مرده پایین به سمت مرکز مرده بالا حرکت می کند

شیرهای ورودی و خروجی هر دو بسته هستند

حرکت پیستون به سمت بالا مخلوط هوا / سوخت را در محفظه احتراق فشرده می کند

ضربه ی قوی

در پایان فشار فشرده سازی (قبلی) ، شمع آتش گرفته و مخلوط هوای فشرده و سوخت را مشتعل می کند. این احتراق / انفجار ، پیستون را به سمت پایین سوراخ سیلندر وادار می کند و میل لنگ را می چرخاند و خودرو را به جلو می کشاند.

پیستون از سوراخ سیلندر از بالا مرده به مرکز مرده پایین حرکت می کند

شیر ورودی و خروجی هر دو بسته هستند

سکته اگزوز

پیستون از سوراخ سیلندر از مرکز مرده پایین به سمت مرکز مرده بالا حرکت می کند. حرکت ایجاد شده در اثر فشار برق همان چیزی است که حرکت میل لنگ را ادامه می دهد و 3 حرکت دیگر را به صورت متوالی انجام می دهد.

شیر ورودی بسته است ، دریچه اگزوز باز است

این ضربه نهایی ، گازهای مصرف شده / اگزوز را از استوانه خارج می کند. اکنون چرخه کامل است و پیستون برای شروع سکته مغزی آماده است.

نمودار زیر تصویری از نحوه کار این فرآیند را نشان می دهد:


موتور چهار زمانه 01

سکته مغزی: شیر ورودی (در سمت چپ بالای هر تصویر) باز است و با حرکت پیستون به سمت پایین ، این مکش مخلوط هوا / سوخت را به داخل سیلندر می کشد.

فشار فشاری: هر دو سوپاپ اکنون بسته شده و پیستون سوخت هوا را به حجم بسیار کمتری فشرده می کند و مخلوط را برای احتراق آماده می کند.

برق گرفتگی: با بسته شدن هر دو سوپاپ ، شمع - كه در تصویر بین شیر ورودی و خروجی قرار دارد ، آتش می زند و باعث مخلوط شدن هوا و سوخت می شود. انفجار حاصل شده پیستون را به سمت پایین فشار می دهد و میل لنگ را می چرخاند ، که به نوبه خود خودرو را پیش می برد.

ضربه اگزوز: دریچه اگزوز (در سمت راست بالای هر تصویر) اکنون باز است و به پیستون اجازه می دهد با بالا آمدن گازهای خروجی مصرف شده را از موتور خارج کند. اکنون 4 زمانه (1 دور موتور) کامل است و روند کار تکرار می شود.

هوا قابل فشردن است. هنگامی که هوا / سوخت قبل از احتراق فشرده می شود ، بازده احتراق بهبود می یابد. فشرده سازی

نسبت رابطه کل استوانه با حجم فشرده است. به عنوان مثال ، یک نسبت فشرده سازی 10: 1 (که به صورت کلامی "10 به 1" گفته می شود) نشان می دهد که محفظه در پایان فشار فشرده سازی ، 10 قسمت از حجم هوا / سوخت را به 1 قسمت از آن حجم فشار می دهد.


نسبت فشرده سازی بالاتر می تواند در برخی از برنامه ها قدرت بیشتری ایجاد کند. نکات منفی به نسبت فشرده سازی بالاتر می تواند باعث کاهش دوام و نیاز به استفاده از بنزین با اکتان بالاتر (گران) شود.

شیرآلات

هوا و سوخت از طریق دریچه ورودی به سیلندر وارد می شوند و گازهای خروجی خروجی از شیر خروجی خارج می شوند. استفاده از سوپاپ ها یکی از اصلی ترین ویژگی های تمایز یک موتور 4 زمانه در مقایسه با دو زمانه است. تعداد کل سوپاپ ها در هر سیلندر بر اساس طراحی موتور متفاوت است (2 ، 3 ، 4 ، 5) اما هر سوپاپ فقط می تواند یک ورودی یا اگزوز باشد.


سوپاپ ها در زمان های از پیش تعیین شده نسبت به پیستون باز و بسته می شوند و امکان تولید قابل اطمینان و کارآمد را فراهم می کنند. تنظیمات موتور و سوپاپ سوپاپ متفاوت است ، اما هدف ثابت است - یک میل بادامک دقیقاً روی میل لنگ قرار دارد و آنها برای مدیریت عملکرد مکانیکی موتور با هم کار می کنند.

در عمل سوپاپ میله فشار ، چرخ دنده میل بادامک از میل لنگ رانده می شود:

موتور چهار زمانه 02

در عمل مستقیم سوپاپ ، میل بادامک توسط میل لنگ از طریق یک زنجیره زمان بندی یا تسمه ، که به عنوان موتور بادامک هوایی نیز شناخته می شود ، هدایت می شود:

موتور چهار زمانه 03 

در حالی که میل لنگ موتور حرکت بالا و پایین پیستون درون سیلندر را کنترل می کند ، میل بادامک وظیفه باز و بسته شدن سوپاپ ها را بر عهده دارد.

تفاوت بین موتورهای دو زمانه و چهار زمانه

موتورهای دو زمانه در سه زمینه اصلی با 4 زمانه متفاوت هستند:

آنها از شیر استفاده نمی کنند

آنها روغن را در مخلوط قابل احتراق هوا و سوخت می سوزانند

1 پالس نیرو برای هر 2 ضربه موتور (در مقابل 1 پالس نیرو برای هر 4 ضربه ، همانطور که در موتورهای 4 زمانه می بینیم)

بنادر ، نه سوپاپ ها

بدون استفاده از سوپاپ ها ، موتور 2 زمانه هوا ، سوخت و اگزوز را از طریق موتور جریان می دهد. بلکه از پورت استفاده می کنند. 2 زمانه نیز از فضای هوای زیر پیستون بهره می برد. هر ضربه پیستون به طور همزمان تحت فشار قرار گرفته و بر روی 2 اتاق عمل می کند.

موتور چهار زمانه 04

نمودار بالا نشان می دهد که چگونه موتورهای 2 زمانه از فضای بالا و پایین پیستون استفاده می کنند. استفاده از درگاه های تراش خورده با پوشش موتور به خودی خود باعث می شود تا دو زمانه از استفاده از شیرآلات جلوگیری شود.


علاوه بر این ، برای باز یا بستن سوپاپ ها نیازی به میل بادامک نیست - قطعات کمتری به این معنی است که دو زمانه سبک تر و جمع و جورتر از موتورهای 4 زمانه است.


مخلوط کردن روغن و گاز

مخلوط کردن روغن و گاز می تواند یک فرایند دستی باشد که در آن اپراتور به طور فیزیکی هر دو جز را در یک قوطی گاز مخلوط کند یا یک فرایند خودکار با استفاده از سیستم های تزریق روغن. در هر صورت ، موتورهای 2 زمانه روغن را می سوزانند تا بتوانند قطعات متحرک را روغن کاری کنند.


برق دو برابر اغلب

مهمترین وجه تمایز عمده یک موتور 2 زمانه ، توانایی آن در تکمیل هر چرخه موتور و داشتن پالس نیرو دو برابر بیشتر از 4 زمانه است. جابجایی مشابه دو زمانه می تواند تقریباً دو برابر همتایان 4 زمانه آنها باشد.

2-معایب سکته مغزی

اگر دو زمانه سبک تر ، کوچکتر و قدرتمندتر از 4 زمانه است ، چرا شیوع آن بیشتر نیست؟ چند ضرب منفی متمایز از جمله 2 مورد:


مصرف سوخت کمتری دارد

پر سر و صدا و مستعد لرزش است

به طور قابل توجهی بیشتر آلودگی انتشار

روغن دو زمانه برای خرید گران است و مخلوط کردن با نسبت صحیح می تواند چالش برانگیز باشد

همه اینها برای شغل شما چه معنایی دارد؟

در حالی که فعالیت های شغلی روزانه انجام می شود ، تکنسین های موتور سیکلت ، دریایی و موتورهای کوچک به طور منظم با انواع مختلف موتور کار می کنند. درک تفاوت ها و ویژگی ها کلید اصلی تشخیص و تعمیر وسایل نقلیه و تجهیزات است.


بعضی از قسمتها مستعد فرسودگی یا خرابی هستند. همانطور که تکنسین ها دانش و تجربه کسب می کنند ، قادر خواهند بود وضعیت را به سرعت و به طور موثر برای مشتری برطرف کنند.


آموزش حرفه ای در صنعت موتورسیکلت

در برنامه آموزش 42 هفته ای تکنسین موتورسیکلت MMI ، شما می توانید پایه های موتور سیکلت ، ATV ، کنار هم و وسایل نقلیه شخصی را یاد بگیرید تا برای حرفه حرفه ای یک موتورسیکلت آماده شوید.


برای کسب اطلاعات بیشتر ، به صفحه برنامه ما مراجعه کنید و درخواست اطلاعات کنید تا امروز با یک نماینده پذیرش تماس بگیرید.


شما می توانید شغل جدید و هیجان انگیز خود را امروز به عنوان یک مکانیک یا تکنسین فنی شروع کنید.

کلاسها به زودی شروع می شود.

با شروع کلاس ها هر 3-6 هفته ، دیگر نیازی به انتظار برای شروع کار خود نیست.

آموزش عملی.

تجربه برندهای برجسته این صنعت را تجربه کنید.

بدون فشار برای انجام

بدون هیچ گونه تعهدی پاسخ س questionsالات خود را دریافت کنید

اطلاعات بیشتر را درخواست کنید